MODEL OF PSYCHOLOGICAL CORRECTION OF CRISIS OF ADOLESCENCE

Автор(и)

  • Svitlana Kuzikova A. S. MakarenkoSumyState Pedagogical University, Sumy

DOI:

https://doi.org/10.15330/ps.7.1.24-33

Анотація

In the article highlights the main views on the nature of the internal contradictions in adolescence. The necessity of activation of the processes of a personal self-development and strengthening of subjectivity of adolescents as a condition of an overcoming conflicts. Author’s model of a psychological correction of adolescent crisis is given. Objectives, content and features of psychological correction in younger and older teens are highlights. Progressive of correction of self-concept and actualization of the needs for self development in adolescents is grounded. It is postulated the efficiency and effectiveness of a psychological correction determined by the degree of the individual subject activity of the personality. Possibility of a purposeful formation of a self-development subject by teaching teens methods of self-knowledge, self-awareness, self-regulation are analyzed. The conditions of the system corrective actions required for the formation in adolescent capacity for self-correction, transformation correction into a self-correction are considered.

У статті висвітлюються основні погляди на природу внутрішніх суперечностей в підлітковому віці. Доводиться необхідність активізації процесів особистісного саморозвитку та посилення суб’єктності підлітків як умов подолання їх конфліктності Подано авторську модель психологічної корекції підліткової кризи. Висвітлюються завдання, зміст і особливості психологічної корекції суперечностей розвитку в молодшому і старшому підлітковому віці. Обґрунтовується прогресивність корекції Я-концепції та актуалізації потреби в саморозвитку у підлітків. Постулюється, що ефективність і результативність психокорекції визначається мірою суб’єктної активності самої особистості. З’ясовуються можливості  цілеспрямованого формування суб’єкта саморозвитку шляхом навчання підлітків методів самопізнання, самоаналізу, саморегуляції. Розглядаються умови організації системи корекційних впливів, необхідних для формування в підлітків здатності до саморозвитку, переведення корекції в самокорекцію.

##submission.downloads##

Номер

Розділ

Персонологічні моделі та концепції