Методика складання та підбору задач для шкільних астрономічних олімпіад на прикладі задач за темою “Закони Кеплера”
DOI:
https://doi.org/10.15330/jpnu.7.1.156-165Ключові слова:
нестандартні задачі, Всеукраїнська учнівська олімпіада з астрономії, закони КеплераАнотація
На основі багаторічного досвіду організації Всеукраїнських олімпіад ІІІ рівня у статті було здійснено спробу сформулювати узагальнені принципи підбору та складання олімпіадних задач з астрономії, а також продемонструвати використання описаних принципів на прикладі завдань астрономічних олімпіад в Івано-Франківській області (Україна) протягом останнього п’ятиліття. Було проведено аналіз особливостей шкільних олімпіад з астрономії, мети їхнього проведення, специфіки пакетів задач, зокрема необхідності диференціації за складністю та темами. Характерною рисою олімпіадних завдань є їхня нестандартність, необхідність використання для їх розв’язування незвичних для учнів методів і способів. При цьому такі задачі повинні відповідати інтелектуальному розвитку учасників змагання, а хід розв'язку повинен бути доступним для розуміння. Це означує проблему творення таких завдань, якій в даній статті була приділена основна увага. Зокрема, на основі аналізу процесу укладання олімпіадних астрономічних задач, які були запропоновані учням в минулі роки на обласному етапі учнівської олімпіади, було виокремлено, систематизовано і охарактеризовано методи їхнього укладання. Кожен метод містить детальне пояснення, аргументацію доцільності його використання та приклади, як аналітичного, так і практичного характеру. Для наочності було проаналізовано олімпіадні задачі та описано методи, використані при їхньому творенні, за темою “закони Кеплера”, яка є однією з фундаментальних у рамках шкільного вивчення астрономії, що одночасно визначає як необхідність включення таких завдань в програму олімпіади, так і складність їх вибору і створення, адже тема достатньо вузька і при цьому якісно висвітлена в різноманітних підручниках і збірниках задач