Формування соціально-правової компетентності майбутніх соціальних працівників у процесі підготовки до роботи з молодими сім’ями
DOI:
https://doi.org/10.15330/jpnu.8.1.7-16Ключові слова:
компетентність, компетенції, професійна компетентність, соціально-правова компетентність, компоненти соціально-правової компетентності, соціально-правові знанняАнотація
У статті актуалізовано проблему професійної підготовки майбутніх соціальних працівників щодо комплексу формування у них необхідних знань, умінь та навичок. Розглянуто погляди вчених щодо змісту понять компетентність, компетенції та професійна компетентність соціальних працівників. Також запропоновано авторські визначення поняття “компетентність”, “компетенції”, “професійна компетентність” та “соціально-правова компетентність”. Актуалізовано проблему професійної підготовки майбутніх соціальних працівників щодо комплексу формування у них необхідних знань, умінь та навичок. Професійна компетентність є утворенням з різних компонентів, системою певних складових та особистісно-психологічних властивостей особистості, що включає в себе знання, вміння, навики, особистісні характеристики та організаційно-педагогічні умови підготовки майбутніх спеціалістів. Визначено основні компоненти соціально-правової компетентності: когнітивний, діяльнісно-оперативний, мотивувальний, особистісний та інструментальний. Визначено види соціально-правових знань, які майбутні соціальні працівники отримують в процесі їх професійної підготовки та вміння і навички своєї професійної діяльності. Знання з соціально-правової діяльності для роботи з молодими сім’ями ми поділили на види за такими критеріями: соціально-правові знання за галузями права, соціально-правові знання одержані за ступенем їх ієрархії у законодавстві, соціально-правові знання за ступенем сформованості, соціально-правові знання за ступенем використання набутої інформації. Щодо набутих соціально-правових знань відповідно формуються вміння і навички соціально-правової діяльності, що становить діяльнісно-оперативний компонент соціально-правової компетентності: вміння і навички індивідуально-організаційної роботи, вміння і навички з прогнозовано-проектувальної роботи, вміння і навички з консультативно-захисної роботи.
Запропоновано інструментальний компонент формування комплексних знань із соціально-правової діяльності, де виокремлюємо соціальне проєктування як сучасний прогресивний інструмент подолання соціальних проблем у роботі з молодими сім’ями. Розроблено соціальний проект під назвою “Освіта молодої сім’ї”. Отож, без усіх компонентів соціально-правова діяльність не буде повною мірою здійснюватися та розвиватися соціально-правова компетентність. Безумовно, що усі компоненти є взаємопов’язаними та розвиваються разом, що свідчить про постійний особистісний саморозвиток та самовдосконалення соціальних працівників.