Сутність інформаційно-комунікаційної культури вчителя початкової школи
DOI:
https://doi.org/10.15330/jpnu.9.1.203-212Ключові слова:
педагогічна культура, інформаційна культура, інформаційно-комунікаційна культура, інформаційно-комунікативна-культура, вчитель початкової школиАнотація
У статті здійснено аналіз і з’ясовано сутність понять: «культура» (рівень освіченості, вихованості людини, а також рівень оволодіння якоюсь галуззю знань або діяльністю); «загальна культура» (характеризує людину як особистість); «професійна культура» (інтегральна характеристика людини як фахівця і визначає рівень її кваліфікації та авторитету у професійному середовищі); «педагогічна культура» (виявляється у професійної діяльності і залежить від рівня розвитку суспільства, компетентності вчителя); «інформація», «комунікація» (окреслюються у духовно-психологічному контексті процесу людського спілкування, що характеризується як сутністю, так і формами психологічного контакту і впливу; «інформаційна культура» (цілісна підсистема загальної професійної культури людини, показник рівня професійної компетентності сучасного педагога, що виявляється в розумінні й умінні працювати з різною інформацією і використовувати інформаційні технології для створення власного інтерактивного простору); «інформаційно-комунікаційна культура» (підструктура педагогічної культури, яка інтегрує в собі професійні знання, вміння й навички роботи в інформаційному середовищі, комунікативної діяльності, знання професійної етики і естетики у використанні пропонованих і створенні власних інформаційних продуктів для здійснення освітньої діяльності) та ін. Обґрунтовано сутність інформаційної культури вчителя, що, на думку автора, є взаємопов’язаним компонентом як загальної культури, так і педагогічної культури, а також культури суспільства в цілому. Описано рівні інформаційної культури у загальному контексті цифровізації суспільства, а також розвитку інформаційно-комунікаційної грамотності сучасного педагога.
У статті використано авторські матеріали дисертаційної роботи «Формування інформаційно-комунікаційної культури майбутніх учителів початкових класів у процесі професійної підготовки» на здобуття доктора філософії (2021).