Модель розвитку креативного мислення учнів початкових класів у процесі позакласної роботи
DOI:
https://doi.org/10.15330/jpnu.10.1.144-151Ключові слова:
модель, розвиток, креативність, мислення, учні початкових класівАнотація
У статті розглянуто можливості моделювання на основі яких теоретично обґрунтовано та розроблено модель розвитку креативного мислення учнів початкових класів у процесі позакласної роботи, що має три складові. Перша складова – це компоненти креативного мислення, а саме: творча уява, уміння говорити нове та асоціативно-образне мислення. Друга складова – це методи розвитку креативного мислення, у межах дослідження ними були визначені: навчально-розвивальні методи, мотиваційні методи та творчо-результативні методи. Третя складова – це педагогічні умови реалізації розвитку творчого мислення. До педагогічних умов було віднесено: активізацію творчої діяльності, що реалізується через активізацію мислення, творчої уяви, спостережливості кожного учня; надання вчителем свободи дій для прояву своїх творчих здібностей під час виконання завдань, спрямованих на розвиток креативності; введення ігрових моментів, що умотивовують творчу діяльність учнів, дають можливість реалізуватися в більш сприятливій, психологічно позитивній атмосфері; уміння викликати в учнів почуття задоволення і радості від успіху, розвиток креативності; створення арт-простору, а саме класного кабінету, релаксаційних арт-куточків, майстерні за інтересами, галереї учнівської творчості тощо; використання інноваційних технологій у процесі позакласної роботи, до прикладу проєктна діяльність.
Визначено, що відповідно до охарактеризованих педагогічних умов доцільним є застосування певних груп методів, а саме: навчально-розвивальних, що мають на меті виявлення творчого потенціалу школярів та націлення його впливу на формування структурних компонентів креативності; мотиваційних, що мають зацікавити учнів процесом пізнання нового, невідомого, актуалізувати опорні знань, сприяють активній творчості у процесі позакласної роботи; творчо-результативних, що узагальнюють вивчений матеріал, віддзеркалюють якість і рівень специфічних знань, умінь і навичок, набутих на уроках; методи креативного навчання, до яких належать ті, що в традиційному розумінні є інтуїтивними: «мозкового штурму», емпатії тощо.
Доведено, що у межах реалізації цієї моделі завданням педагога є управління процесами творчого пошуку: створення ситуації творчої активності учнів початкових класів, розвиток їх уяви, асоціативного мислення, здатності розуміти закономірності, прагнення постійно вдосконалюватися, розв’язувати дедалі складніші творчі завдання.