Професійна готовність педагога до інноваційної діяльності: якісний аспект
DOI:
https://doi.org/10.15330/jpnu.11.1.184-192Ключові слова:
освітня інновація, професійна готовність педагога, освітній процес, педагогічна діяльність, учитель, педагогічні нововведення, освітні технології, критерії, якість освітиАнотація
У статті актуалізується значення професійної готовності педагога до інноваційної діяльності, значна увага приділена значенню інноваційної діяльності в організації роботи сучасної школи, цілеспрямованому процесу створення, використання і поширення нововведень задля забезпечення високоефективного навчання і виховання учнівської молоді. У цьому контексті акцентовано на готовність учителя до інноваційної професійної діяльності як інтегративну якість його особистості, регулятор та умову його успішної професійної діяльності спрямованої на створення, впровадження і розповсюдження освітніх інновацій, що позитивно впливає на підвищенні якості освіти. У статті доведено, що успіх освітніх перетворень, відображених у низці нормативно-правових актів, залежить від нововведень, упроваджених в освітній процес. З’ясовано, що впровадження в дію інноваційних процесів зумовлює необхідність відповідних змін у професійній діяльності педагогічного колективу відповідного освітнього закладу. Наголошено на компонентах інноваційної компетентності педагога, зокрема зауважено, що інноваційна діяльність є тією внутрішньою силою, що формує позицію вчителя (його професійні й особистісні якості), є передумовою його ефективної праці, максимальною реалізацією можливостей та розкриття його творчого потенціалу. Крім всього іншого, автор статті звертає увагу на необхідність встановлення відповідних критеріїв, спрямованих на формування готовності педагога до інноваційних нововведень, підкреслює важливість відповідного рівня технологічної готовності до інноваційної діяльності. Визначено, що професійна готовність педагога до інноваційної діяльності є закономірним результатом спеціальної підготовки, самовизначення, освіти й самоосвіти, виховання й самовиховання. Виявлено, що однією із важливих складових професійної готовності педагогічного працівника до інноваційної діяльності є його інноваційна компетентність (система мотивів, умінь, знань, навичок, особистих якостей вчителя, що забезпечує ефективність використання нових педагогічних технологій у роботі з учнівської молоді). Підтверджено, що одним із важливих важелів до посилення інноваційної діяльності педагогічного працівника є його мотиваційні інтереси та ціннісні орієнтації, названі основні компоненти, які сприяють реалізації інноваційних заходів у навчальний процес закладу загальної середньої освіти.