ЗМІСТОВИЙ КОМПОНЕНТ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ В ПЕРІОД СТАНОВЛЕННЯ НЕЗАЛЕЖНОЇ УКРАЇНИ
DOI:
https://doi.org/10.15330/msuc.2024.31.47-51Ключові слова:
змістовий компонент, здобувачі вищої освіти, заклад вищої освіти, незалежна Україна, професійна підготовка, освітня програма, ціннісні орієнтації, національний компонент, компетентнісний підхід, інтеграція, діджиталізація, міждисциплінарність.Анотація
У статті проаналізовано зміст професійної підготовки здобувачів вищої освіти у закладі вищої освіти в період становлення незалежної України. Розглянуто трансформацію змісту освіти, вплив міжнародних освітніх процесів, формування освітніх стандартів та пріоритетів модернізації, які визначили подальший розвиток освітнього середовища України. Дослідження показало, що за час становлення української системи вищої освіти змістовий компонент професійної підготовки фахівців зазнав суттєвого перегляду як у структурному, так і в змістовному аспектах, зокрема: - переосмислено поняття змісту освіти, що зумовило формування багаторівневої структури освітніх програм, яка передбачала чіткий поділ на три ключові складові: фундаментальну, професійно-орієнтовану та варіативну підготовку; - запроваджено компетентнісний підхід до навчання; - розширено практико-орієнтовану складову змісту освіти; - інтегровано гуманітарну складову; - здійснено адаптацію української освіти до європейських освітніх стандартів; - посилено міждисциплінарність та адаптивність змісту освіти до потреб сучасного професійного середовища; - посилено національний компонент у змісті вищої освіти. Основними характеристиками змісту професійної підготовки на сучасному етапі є: модульна та компетентнісна структура освітніх програм; збалансованість між теоретичною та практичною складовими підготовки студентів, варіативність освітніх програм; міждисциплінарність та гнучкість змісту; діджиталізація освітнього середовища; інтернаціоналізація змісту освіти; гуманітарна та етична підготовка. Зроблено висновок, що реформування змістової складової професійної підготовки фахівців у закладах вищлї освіти України в 1990-х роках – на початку ХХІ століття супроводжувалося глибокими структурними та методологічними змінами. Ці трансформації були зумовлені необхідністю побудови власної освітньої політики, орієнтованої на гуманізацію, компетентнісний підхід, демократизацію та інтеграцію в європейський простір. Незважаючи на виклики і труднощі впровадження реформ, було закладено основи сучасної багаторівневої моделі підготовки фахівців, адаптованої до потреб ринку праці та соціокультурних змін.
