ТЕОРЕТИЧНЕ ОСМИСЛЕННЯ ПОНЯТТЯ «МОНІТОРИНГ» У СИСТЕМІ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКОСТІ ВИЩОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.15330/msuc.2025.32.20-26Ключові слова:
моніторинг, якість вищої освіти, моніторинг якості вищої освіти, система забезпечення якості вищої освіти.Анотація
У статті проведено ґрунтовний теоретичний аналіз сутності та змісту дефініції «моніторинг», зауважено на необхідності осмислення цього феномену як необхідного інструмента забезпечення якості вищої освіти. Розглянуто основні підходи до трактування означеного поняття в сучасній науковій літературі, що дозволило виокремити ключові характеристики моніторингу, зокрема: систематичність, безперервність, аналітичність і результативність. З’ясовано, що моніторинг забезпечує безперервне спостереження за якимось явищем або процесом, дозволяє виявляти відхилення від запланованих результатів та своєчасно на них реагувати. Окреслено функціональне призначення моніторингу як важливого інструмента освітнього менеджменту, серед функцій якого визначено: контроль за відповідністю між запланованими та фактичними результатами, відстеження динаміки змін в освітніх процесах, виявлення відхилень і реагування шляхом ініціювання коригувальних заходів. Зроблено акцент на необхідності чіткого й однозначного розуміння поняття «моніторинг» як передумови ефективного впровадження процедур оцінювання й підвищення якості освітнього процесу, що є невід’ємним складником стратегічного управління вищою освітою. У результаті проведеного дослідження запропоновано авторське визначення дефініції моніторингу як цілісного, систематичного процесу збирання, аналізу та оцінювання даних, що сприяє прийняттю обґрунтованих управлінських рішень задля досягнення запланованих освітніх цілей. Акцентовано, що уточнення понятійного апарату в межах досліджуваної проблематики забезпечує концептуальну цілісність і наукову обґрунтованість подальших теоретико-методологічних пошуків, сприяє формуванню узгодженої термінологічної бази, необхідної для розроблення дієвих механізмів управління якістю вищої освіти, комплексного аналізу стану освітньої системи та здійснення її прогнозування в умовах динамічних трансформацій, сучасних викликів і потенційних освітніх ризиків й загроз.
