АНАЛІЗ ЗНАНЬ З ОЛІМПІЙСЬКОЇ ОСВІТИ В КОНТЕКСТІ ПАТРІОТИЧНОГО ВИХОВАННЯ ПІД ЧАС ПРОВЕДЕННЯ ЗАХОДІВ ДЛЯ ДІТЕЙ-ПЕРЕСЕЛЕНЦІВ

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15330/fcult.39.29-31

Keywords:

Olympic education, immigrant children, physical activity, patriotism, social and psycho-logical adaptation

Abstract

Olympic education is one of the influential factors in the development of the modern generation, as it is multifaceted and covers various fields, primarily physical education and pedagogy. Considering the modern living conditions faced by the modern generation, it is worth noting that children need the most support and help. The events of recent years have had a significant impact on the physical and psychological health of children. Immigrant children need not only material protection and security, but also an increase in the level of physical capabilities and motor activity, which will affect their general social and psychological adaptation. The purpose of the study: analysis of the state of psychological and physical health of immigrant children, highlighting the main issues of Olympic education as a leading factor in the formation of the foundations of a healthy lifestyle, increasing the level of physical activity, social and psychological adap-tation to new living conditions. Material: the research was based on a questionnaire of children in secondary schools. Research methods: analysis and generalization of scientific and methodological literature, logical-theoretical analysis, comparative analysis, method of synthesis and systematization, methods of pedagogical diagnostics. Results: on the basis of an experimental study, we received information about the place and importance of Olympic education in the process of increasing the level of motor activity of migrant children. The survey was conducted by the public organization “YOUTH. SCIENCE. SPORT. HEALTHY MOVEMENT OF UKRAINE” during the events, the participants of which were migrant children from different regions of Ukraine. The analysis and processing of the results of the questionnaire gives grounds for asserting that Olympic education currently occupies a prominent place in the education and adaptation of immigrant children to new living conditions. Conclusions: the survey of immigrant children made it possible to single out the main points of the implementation and implementation of Olympic education in the educational process, which need to be solved or refined. Thanks to the questionnaire, we improved awareness of Olympic education, which in turn will have a positive impact on the education of students of educational institutions in the future. Thus, we were able to identify the main problems that currently exist during the educational process. The study made it possible to determine the criteria and aspects on the basis of which further actions and measures aimed at solving the specified problem will be based, in particular, support for migrant children and the creation of conditions for their social and psychological adaptation.

References

1. Бех І., Чорна К. (2014). Програма патріотичного виховання дітей та учнівської молоді. 29 с.
2. Бойко І.А. (2017). Олімпійська освіта в стратегії розвитку сучасного олімпійського руху. Молодь і олімпійський рух. Тези доп. X Міжнар. конф. Київ. с. 18-19.
3. Булатова М., Кучерявий О., Ярмолюк О. (2020). Технології дистанційного навчання в системі олімпійської освіти. Наука в олимпийском спорте, 1, 4-21.
4. Булатова М.М., Бубка С.Н., Платонов В.М. (2019). Олімпійський спорт у системі гуманітарної освіти. Київ: Перша друкарня. 912 с.
5. Гакман А., Галан Я., Кошура А. (2020). Теоретичні засади патріотичного виховання в системі олімпійської освіти підростаючого покоління. Інноваційна педагогіка, 27, 186-189.
6. Галан Я.П. (2021). Теорія та практика олімпійської освіти: навчальний посібник. Чернівецький нац. ун-т, с. 138.
7. Галан Я.П. (2022). Роль олімпійської освіти в патріотичному вихованні дітей в сучасних умовах. Інноваційна педагогіка, 47, 37-42.
8. Галан Я.П. Олімпійська освіта в контексті патріотичного виховання дітей: монографія. Чернівці: Чернівец. нац. ун-т ім. Ю. Федьковича, 2022. – 216 с. ISBN 978-966-423-743-4
9. Галан Я.П., Гакман А.В., Кашура А.В., Байдюк М.Ю. (2020). Патріотичне виховання дітей засобами олімпійської освіти в новій українській школі. Інноваційна педагогіка, 30 (2), 131-135. 10. Городинський С.І., Ібрагімова Л.С. (2017). Особливості впровадження олімпійської освіти у навчальний процес в Україні. Молодий вчений, 3.1 (43.1), 99-102.
11. Іваненко Г.О. (2017). Олімпійська освіта – завдання реалізації. Молодь та олімпійський рух: зб. тез доп. 10 міжнар. наук. конф. С. 27-29.
12. Кожокар М., Васкан І., Галан Я. (2019). Олімпійська освіта як складник патріотичного виховання дітей і молоді. Інноваційна педагогіка, 18 (2), 180-183.
13. Кожокар М., Галан Я. (2020). Олімпійська освіта як стрижень реалізації методів, форм і засобів патріотичного виховання в новій українській школі. Актуальні питання гуманітарних наук: міжву-зівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. 27 (2), 300-303.
14. Кострікова К. С. (2018). Вплив олімпійської освіти на особистість школярів. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві : зб. наук. праць Східноєвроп. нац. ун-ту ім. Лесі Українки, 3, 20-25.
15. Кострікова К. С. (2019). Олімпійські цінності у формуванні соціально-громадських компетент-ностей школярів нової української школи. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), 341-345.
16. Кострікова К.С. (2016). Механізми впровадження олімпійської освіти у навчально-виховний процес школярів. Вісник Чернігів. нац. пед ун-ту. Серія: Педагогічні науки, Чернігів, 1, 96-99.
17. Москаленко Н.В. (2011). Інноваційні технології у фізичному вихованні школярів. Навч. посіб. Інновація. 238 с.
18. Пахотіна Т. (2020). Патріотичне виховання як предмет порівняльно-педагогічних досліджень. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, 2 (96), 285-292.
19. Передерій В., Бріскін Ю. (2018). Впровадження інноваційних форм олімпійської освіти. Теорія і методика фізичного виховання і спорту, 4, 91-95.
20. Chatziefstathiou D, Müller N. (2014). Olympism, olympic education and learning legacies. Cambridge Scholars Publishing, 292 p.
21. Galan Yaroslav, Beshlei Olga (2021). Assessment of the level of readiness of teaching staff to implement innovative forms of Olympic education. Young scientist, 98 (10), 125-130.

Published

2024-01-31