Практика реалізації здоров’язбережувального виховання у школах Республіки Польща
DOI:
https://doi.org/10.15330/jpnu.8.1.106-115Ключові слова:
здоров’язбережувальне виховання, діти і молодь, загальноосвітні школи, виховні програми, Республіка ПольщаАнотація
У статті обґрунтовано актуальність проблеми промоції здоров’я засобами освіти і виховання. Виявлено підвищену увагу науковців до проблем теорії і практики здоров’язбережувальної педагогіки, визначено вектори наукових пошуків у цій сфері. Наголошено на потребі використання позитивних елементів досвіду зарубіжних країн у теорії і практиці вітчизняного здоров’язбережувального виховання. Мета статті ‒ висвітлити зміст і деякі форми реалізації здоров’яорієнтованих виховних програм у навчально-виховному процесі шкіл Республіки Польща. Методи дослідження спрямовувалися на опис законодавчого підґрунтя здоров’язбережувальної діяльності в польських школах; проаналізовано низку законодавчих документів Республіки Польща з питань здоров’язбереження дітей та молоді ‒ “Національну програму здоров’я“ (1990), Закон “Про систему освіти“ (1991), Закон “Про фізичну культуру“ (1996), Закон “Про реформу системи освіти“ (1999), Розпорядження Міністра національної освіти “Про основний навчальний план дошкільної та загальної освіти“ (2008). Висвітлено найголовніші стратегії і тактики означеного процесу у цій країні. Застосовано різноманітні методологічні підходи з метою забезпечення максимально об’єктивного і цілісного уявлення про досліджувану проблему. Проведено аналіз здоров’язбережувальної діяльності 10 шкіл Республіки Польща: школи-садка № 7 міста Краків, державної початкової школи імені Святої Кінґі в Жеґочині, державної початкової школи № 11 імені Львівських Орлят в Ополю, об’єднання шкіл з інтеграційними відділами (початковою школою № 13 і гімназією № 3) в Мисловіцах, об’єднання шкіл № 2 імені Яна Павла ІІ в селищі Нажим Вармінсько-Мазурського воєводства, початкової школи № 10 в Тарновських Горах, початкової школи в Нівці, початкової школи № 42 імені Станіслава Сташіца в Лодзі, початкової школи № 23 імені Яна Павла ІІ у Жешові, початкової школи № 20 в Катовіцах. Виявлено різноаспектність здоров’яспрямованих виховних впливів. Автором представлено зміст і форми реалізації у школах таких програм: “Моя дитина іде до школи“, “Склянка молока“, “Тримай форму“, Національна програма боротьби зі СНІДом та профілактики ВІЛ-інфекції, “Чисте повітря навколо нас“, “Фрукти і овочі у школі“, “Здорове харчування і фізична активність у школах“, “Не пали при мені, будь-ласка“. Автором запропоновано перспективи подальших розвідок ‒ порівняння практичних і методичних аспектів розв’язання проблеми здоров’язбереження зростаючої особистості у загальноосвітніх школах Польщі та України.