Формування пізнавальних інтересів дітей із особливими освітніми потребами засобами ейдетики
DOI:
https://doi.org/10.15330/jpnu.9.1.196-202Ключові слова:
пізнавальні інтереси, діти з особливими освітніми потребами, освітні технології, ейдетикаАнотація
У статті акцентовано, що ейдетика є однією із ефективних методик формування пізнавальних інтересів дітей дошкільного віку із особливими освітніми потребами (ООП). З’ясовано, що до методів ейдетики належать: ланцюжковий, акровербальний, піктографічний, фонетичних асоціацій, метод місць (базується на зорових асоціаціях), невербальних асоціацій, парадоксальних вербальних перетворень, укрупненого структурування навчального матеріалу. Доведено, що завдяки ейдетиці в пізнавальній діяльності одночасно залучаються різні аналізатори – дитина не тільки може побачити й почути, але й торкнутися, понюхати і навіть скуштувати; водночас, опанування новими знаннями ґрунтується на основі вже добре знайомих образів, таким чином ейдетика створює безмежний ігровий простір, в якому дитяча уява має широке поле для розвитку. Автори зазначають, що характерною особливістю пізнавального інтересу дітей дошкільного є вибіркова спрямованість у зацікавленості явищами, об’єктами та процесами довкілля. Для вихованця з ООП предметом пізнавального інтересу, як і для їх однолітків із нормотиповим розвитком, є не все довкілля, а тільки окремі його елементи, які особисто для нього відзначаються актуальністю, привабливістю, цінністю. Обґрунтовано, що пізнавальний інтерес дошкільників одночасно може мати ситуативний, так і стійкий характер; він виникає в процесі виконання певної дії, проте може зникнути одразу ж після її завершення. Водночас, при систематичному педагогічному супроводі може стати відносно стабільною особистісною якістю дитини з ООП. Окреслено, що важливим позитивним аспектом використання ейдетики в роботі з дітьми дошкільного віку з ООП визначено те, що створюється психологічна ситуація успіху, активізується нейродинаміка мозкової діяльності. Внаслідок цього корегуються проблемні ділянки центральної нервової системи та девіантна поведінка дітей.