ПЕРЕДУМОВИ ПОСТУПУ ПРОГРАМОТВОРЕННЯ З ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ ДЛЯ ЗАКЛАДІВ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Інна Омельяненко Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка https://orcid.org/0000-0002-1107-7244
  • Володимир Омельяненко Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка https://orcid.org/0000-0002-1722-3812

DOI:

https://doi.org/10.15330/fcult.43.37-42

Ключові слова:

програмотворення, заклади загальної середньої освіти, фізична культура

Анотація

Резюме. У статті обґрунтовано актуальність перманентного розвитку програмотворення з фізичної культури для закладів загальної середньої освіти з урахуванням динаміки зовнішніх обставин та пошуку ефективніших способів імплементації законодавчих положень, окреслених нормативними документами на їх виконання. Визначено сутність соціального замовлення на сучасну освіту в українському суспільстві та його детермінанти. Виявлено соціально-економічні підстави, що обумовлюють шлях інтенсифікації програмотворення з фізичної культури. Показано ефективність програмового забезпечення фізичної культури у закладах загальної середньої освіти. Аргументовано необхідність забезпечення парадигмальної єдності і тяглості загальної середньої та вищої освіти в Україні у програмотворчому процесі. Зʼясовано стан імплементації законодавчого гарантування академічної свободи вчителя фізичної культури.

Посилання

Міністерство освіти і науки України. Концепція Нової української школи: рішення Колегії МОН від 27.10.2016 [Internet]. Available from: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf [cited 2024 Apr 17].

Кремень ВГ, редактор. Національна доповідь про стан і перспективи розвитку освіти в Україні. Київ: Педагогічна думка; 2016. 448 p.

Онопченко ГВ. Виявлення соціального замовлення на освіту обдарованих через систему конкурсів Інституту обдарованої дитини НАПН України. Освіта та розвиток обдарованої особистості. 2018;(1):79–83.

Пирожков СІ, Кресіна ІО, Кудряченко АІ, Шемшученко ЮС, редактори. Євроатлантичний вектор України: національна доповідь. Київ: Національна академія наук України; 2019. 328 p.

Інститут освітньої аналітики. Світовий банк презентує звіт «Навички для сучасної України» [Internet]. Available from: https://www.ipq.org.ua/ua/news/170 [cited 2024 Apr 17].

Верховна Рада України. Про повну загальну середню освіту [About complete secondary education]: Закон України від 16.01.2020 № 463-IX [Internet]. Available from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text [cited 2024 Apr 17].

Верховна Рада України. Про освіту [About education]: Закон України від 05.09.2017 № 2145-VIII [Internet]. Available from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 [cited 2024 Apr 17].

Омельяненко І. Вплив соціально-економічних факторів на чинне програмове забезпечення фізичної культури у загальноосвітніх навчальних закладах. У: Актуальні проблеми фізичної культури і спорту в сучасному суспільстві – 2020. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка; 2020. p. 122–5.

Омельяненко І. Соціально-економічні та політичні передумови конструювання першої навчальної програми з фізичної культури в незалежній Україні. Фіз виховання спорт і культ здоров’я у сучасному суспільстві. 2020;(3):10–6. doi:10.29038/2220-7481-2020-03-10-16.

Finance.ua. 10 років російсько-української війни в економічному розрізі [Internet]. Available from: https://finance.ua/ua/goodtoknow/10-rokiv-rosijsko-ukrainskoi-vijny [cited 2024 Apr 17].

Блінов А. Як рівень інфікування COVID-19 та локдаун впливають на ВВП окремих країн [Internet]. Національний банк України; Available from: https://expla.bank.gov.ua/expla/news_0174.html [cited 2024 Apr 17].

Винокуров Я. Нова Велика депресія: наслідки коронавірусу для світової та української економіки [Internet]. Hromadske; Available from: https://hromadske.ua/posts/nova-velika-depresiya-naslidki-koronavirusu-dlya-svitovoyi-ta-ukrayinskoyi-ekonomiki [cited 2024 Apr 17].

Міністерство економіки України. ВВП за підсумком 2022 року впав на 29,2% [Internet]. Available from: https://www.me.gov.ua/News/Detail?lang=uk-UA&id=b30e854d-b47d-4806-82ac-bb6daa87fa51&title=Minekonomiki [cited 2024 Apr 17].

Радчук О. Наслідки карантину: що буде з економікою України після епідемії коронавірусу [Internet]. Слово і діло; 2020 Mar 17. Available from: https://www.slovoidilo.ua/2020/03/17/kolonka/aleksandr-radchuk/ekonomika/naslidky-karantynu-bude-ekonomikoyu-ukrayiny-pislya-epidemiyi-koronavirusu [cited 2024 Apr 17].

Новікова ОФ, Сидорчук ОГ, Панькова ОВ, та ін. Стан та перспективи соціальної безпеки в Україні: експертні оцінки. Львів: ЛРІДУ НАДУ; 2018. 184 p.

Омельяненко І. Культурні передумови програмового забезпечення фізичної культури в школі. У: Фізична культура в школі: стан та перспективи розвитку. Івано-Франківськ: ДВНЗ «Прикарпатський нац. ун-т ім. В. Стефаника»; 2020. p. 38–40.

Кабінет Міністрів України. Про Державну національну програму «Освіта» (Україна XXI століття): Постанова КМУ від 3.11.1993 № 896 [Internet]. Available from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/896-93-%D0%BF#Text [cited 2024 Apr 17].

Міністерство освіти і науки України. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів «Фізична культура. 5–9 класи»: Лист МОН № 1/11-4630 від 01.07.2009. Київ; 2009.

Калашнікова С, редактор. Розвиток інституційного потенціалу університетів у контексті глобального лідерства: монографія. Київ: Інститут вищої освіти НАПН України; 2017. 205 p.

Портал міста Львів. Стан здоров'я учнів загальноосвітніх навчальних закладів [Internet]. 2008 Dec 5. Available from: https://portal.lviv.ua/news/2008/12/05/115311 [cited 2024 Apr 17].

Мельник ПС, редактор. Щорічна доповідь про стан здоров'я населення, санітарно-епідемічну ситуацію та результати діяльності системи охорони здоров'я України. 2017 рік. Київ: Медінформ; 2018. 458 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-11-17