ANALYSIS OF THE DYNAMICS OF FORMATION OF THE MOTIVATIONAL COMPONENT OF READINESS OF FUTURE TEACHERS OF PHYSICAL CULTURE FOR THE OLYMPIC EDUCATION OF PRIMARY PUPILS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15330/fcult.33.19-26

Keywords:

motivation, future physical education teachers, readiness, olympic education

Abstract

Objectives: To analyze the dynamics of formation of motivational component of future teachers of physical education for the Olympic education at the stage of formation and after the completion of the formative stage of the pedagogical experiment. Material and methods: 181 future teachers of physical education participated in the study (88 students in experimental groups and 93 students in control groups). The experimental groups consisted of students of the Faculty of Physical Education of Kamianets-Podilskyi Ivan Ohienko National University (40 persons) and students of Chernivtsi National University (48 persons), and the control groups included students of Ternopil Volodymyr Hnatyuk National Pedagogical University (23 persons ) and H.S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University (70 persons). To test the probability of differences between the levels of readiness of students in experimental and control groups, we took into consideration the Pearson (Х2) criterion which is used in nonparametric (qualitative) measurements. Results and conclusions. The analysis of the results of the pedagogical experiment showed positive changes in the level of formation of the motivational component of readiness of future teachers of physical education for the Olympic education of primary schoolchildren who were part of the experimental group compared to the control group. Thus, based on the motivational component in the experimental group, 93.2% of the students achieved high and average levels of readiness compared with 77.3% at the start of the experiment, while 87.1% of students of the control group reached high and average levels against 76.3% at the beginning of the experiment.
Proceeding from the above-mentioned, we can state that the application of the developed and theoretically grounded technology of forming the readiness of future teachers of physical culture for the Olympic education of primary pupils into the educational process of students of the experimental group ensured the achievement of significant results in the formation of the motivational component.

References

1.Петров ПК. Система подготовки будущих специалистов физической культуры в условиях информатизации образования [автореферат дисертации]. Ижевск: Удмурт. гос. ун-т; 2004. 40 с.
2. Бродська ЛВ. Формування готовності майбутніх учителів іноземної мови до виховної роботи в школі [автореферат дисертації]. Київ: Інститут вищої освіти АПН України; 2006. 20 с.
3. Галицька ММ. Формування у студентів вищих навчальних закладів сфери туризму готовності до іншомовного спілкування [автореферат дисертації]. Київ: Національний педагогічний ун-т ім. М.П. Драгоманова; 2007. 20 с.
4. Соглаев ВВ. Педагогические условия формирования готовности курсантов ввуза к воспитательной деятельности [дисертація]. Челябинск; 1997. 222 с.
5. Кобзар Б. Педагогічні системи, педагогічні процеси й педагогічні технології. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2001. 32: 47-50.
6. Міхеєва ЛВ. Формування мотивації вивчення педагогічних дисциплін майбутніми вчителями праці і професійного навчання [автореферат дисертації]. Вінниця. Вінницький держ. педагогічний ун-т ім. Михайла Коцюбинського; 2005. 20 с.
7. Усков ИВ. Информационно-коммуникативные технологии как средство развития мотивации учебной деятельности студентов [автореферат дисертации]. Рязань. 2006. 22 с.
8. Фунтікова ОО. Педагогіка вищої школи. Словник-довідник. Запоріжжя: ГУ “ЗІДМУ”; 2007. 407 с. 9. Смирнова ЕЭ. Пути формирования модели специалиста с высшим образованием. Ленинград: Издательство Ленинградского университета; 1977. 136 с.

Published

2020-01-03

Issue

Section

Articles