Прийоми активізації самостійної навчальної діяльності учнів на уроках біології

Автор(и)

  • Тетяна Микитин Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника, Україна https://orcid.org/0000-0002-3458-0520
  • Наталія Дмитрусь Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника, Україна
  • Надія Капець Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника, Україна https://orcid.org/0000-0001-7970-8682
  • Вікторія Гнєзділова Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника, Україна https://orcid.org/0000-0002-3340-5747

DOI:

https://doi.org/10.15330/jpnu.11.1.155-163

Ключові слова:

самостійна робота, проєктна діяльність, активізація навчальної діяльності, біологія, опитування

Анотація

Стаття присвячена висвітленню прийомів активізації самостійної навчальної діяльності учнів під час вивчення біології. З’ясовано, що самостійна робота у навчанні має велике значення як для процесу навчання, так і для виховання здобувачів загальної середньої освіти. Успішне проведення такої діяльності залежить від вміння вчителя ефективно керувати нею. На думку авторів статті, важливо дотримуватися певної логіки викладу, забезпечувати доступність матеріалу та враховувати індивідуальні особливості учнів. Серед інноваційних освітніх методів визначено: проблемне навчання, проекти та дослідження, групову роботу, використання Інтернет-ресурсів та мультимедіа, розв'язання завдань та кейсів, самостійну підготовку презентацій або доповідей. Враховуючи ці принципи, можна сприяти формуванню учня з власним світоглядом та стійкою життєвою позицією.

В статті висвітлено значення активної самостійної навчальної діяльності учнів на уроках, зокрема, і на уроках біології, і подані розробки уроків, які зроблені з застосуванням методів, які сприятимуть розвитку такої діяльності в учнів 7 класу. Також подані результати опитування учнів, які демонструють рівень зацікавленості учнів у здобутті біологічної освіти, рейтинг предметів особистої значущості, рівень їх самостійної активності та пропозиції учнів стосовно урізноманітнення та покращення освітнього процесу вивчення біології. Виявлено, що 13% учнів мають високий рівень самостійної навчальної активності, у 54% опитаних спостерігався середній рівень, а 32% - низький рівень самостійної навчальної діяльності. Доведено, що активізація самостійної навчальної діяльності учнів у процесі вивчення біології важлива як для їхнього особистісного зростання, так і для загального розвитку. Оскільки біологія має свої особливості, самостійна активність учнів стає основою для їхнього успіху та формування наукового мислення. З’ясовано, що активізація самостійної навчальної діяльності учнів у процесі вивчення біології має кілька важливих аспектів: розвиток критичного мислення, залучення до активної діяльності, глибше освоєння знань та розуміння, а також формування навичок самоорганізації. Враховуючи ці аспекти, можна стверджувати, що самостійна пізнавальна діяльність учнів у процесі вивчення біології є важливою для їхнього повноцінного розвитку, формування наукового мислення та навичок, корисних у майбутньому житті та професійній діяльності. Обґрунтовано, що для досягнення таких результатів, вчителі повинні створити умови, які сприятимуть розвитку самостійності та пізнавальних здібностей учнів, давати їм можливість самостійно досліджувати, вивчати та уявляти нові знання.

##submission.downloads##

##submission.additionalFiles##

Опубліковано

2024-03-31

Як цитувати

[1]
Микитин , Т. et al. 2024. Прийоми активізації самостійної навчальної діяльності учнів на уроках біології. Журнал Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника. 11, 1 (Бер 2024), 155–163. DOI:https://doi.org/10.15330/jpnu.11.1.155-163.

Номер

Розділ

Педагогіка

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають