УПРАВЛІННЯ ЯКІСТЮ ОСВІТИ В КРИЗОВИХ УМОВАХ
DOI:
https://doi.org/10.15330/msuc.2024.31.32-36Ключові слова:
оцінка якості освіти, кризові умови, навчальні досягнення, адаптація освітнього процесу, управління якістю, інноваційний університет.Анотація
У статті досліджуються нагальні питання оцінки якості освіти в умовах гострої кризи, особливу зважаючи на перебування освітньої системи України під впливом активних воєнних дій агресора. Проведено аналіз ключових викликів, які постають перед освітніми закладами різних рівнів та педагогічними, науково-педагогічними працівниками в контексті об’єктивного оцінювання навчальних досягнень здобувачів освіти. Розглядаються специфічні труднощі, пов’язані з організацією дистанційного навчання, забезпеченням доступу до освітніх ресурсів, підтримкою психологічного стану всіх учасників освітнього процесу. Описано основні виклики, які постали перед елементами системи забезпечення якості освітнього процесу на рівні вищої школи. На основі проведеного аналізу описано рекомендації, спрямовані на ефективну адаптацію освітнього процесу до складних кризових умов. Запропоновано практичні підходи до використання гнучких та альтернативних форм оцінювання, наголошено на важливості забезпечення емоційного благополуччя здобувачів освіти і педагогів. Обґрунтовано необхідність активного впровадження сучасних цифрових технологій для підтримки безперервності та якості навчання. Крізь призму аналізу міжнародного досвіду у сфері управління якістю освіти, наголошено на важливості у процесі управління якістю освіти базуватись на концепціях Total Quality Control (TQC) та Total Quality Management (TQM), розглянуто можливості їх адаптації та застосування в сучасному українському освітньому контексті. Стратегічно важлива системна розбудова сучасних закладів освіти, які характеризуються високим рівнем інноваційності в усіх ключових сферах діяльності, включаючи науково-дослідницьку роботу, організацію освітнього процесу, ефективний менеджмент, налагодження конструктивних відносин з навколишнім соціальним середовищем, формування розвиненої корпоративної культури, пропагування прогресивних цінностей та відповідальну поведінку всіх співробітників, що є особливо актуальним в умовах нестабільності та необхідності швидкого відновлення та подальшого розвитку національної освітньої системи після завершення кризи.
