ПРИЙОМИ ОБЧИСЛЕННЯ В КУРСІ МАТЕМАТИКИ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ

Автор(и)

  • Руслана РОМАНИШИН , кандидат педагогічних наук, доцент, кафедра фахових методик і технологій початкової освіти, ДВНЗ “Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника”, Україна https://orcid.org/0000-0001-8480-2702

DOI:

https://doi.org/10.15330/obrii.50.1.84-88

Ключові слова:

прийоми обчислення, початкова школа, обчислювальна навичка, теоретична основа прийому обчислення, класифікації прийомів обчислення, групи прийомів обчислення

Анотація

У статті здійснено теоретично-методичний аналіз проблеми формування усних обчислень та їх результату – обчислювальної навички. Визначено загальні класифікації прийомів обчислення. З’ясовано, що для виконання усних обчислень учень може використовувати не один прийом обчислення, а декілька відмінних за теоретичними засадами способів міркування.

У нашому дослідженні, дотримуючись груп приймів обчислення, виокремлених М. Бантовою та С. Скворцовою, до кожної групи прийомів ми віднесли певні прийоми, які вивчаються у початковій школі. Очевидно, що розглянуті прийоми пропонуються у курсі математики в певній послідовності, дотримуючись логіки розгортання змісту навчання. Так, у концентрі «Десяток» при виконанні обчислень школярі мають мати в арсеналі певні способи міркування: вони можуть діяти на підставі знання складу числа і суті арифметичних дій додавання і віднімання (перша група прийомів); при додаванні та віднімання числа 1 вони можуть діяти на підставі знання порядку слідування чисел в натуральному ряді (п’ята група прийомів); при додаванні і відніманні чисел першої п’ятірки діти можуть виконати обчислення частинами (шоста група прийомів); додавання чисел 6–9 можна здійснювати на підставі переставного закону додавання (друга група прийомів); відняти числа 6–9 можна на підставі взаємозв’язку арифметичних дій додавання та віднімання (друга група прийомів). Окрім розглянутих нами обчислювальних прийомів, засвоєння більшості з яких є обов’язковими в курсі математики початкової школи, у перспективі наших досліджень вбачаємо необхідність розгляду ще й прийомів раціональних обчислень.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-03-20

Номер

Розділ

Наукові статті