Social integration of students with autism spectrum disorders in physical education lessons in the context of inclusive education.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15330/fcult.44.85-91

Keywords:

inclusive education, physical education, socialization, students with autism spectrum disorder

Abstract

In the context of modernizing the educational system and implementing inclusive education principles, the problem of social integration of students with autism spectrum disorder (ASD) is becoming increasingly relevant. Children with ASD experience persistent difficulties in social communication, exhibit limited spontaneous interaction, and often struggle to establish effective relationships with peers and teachers. These challenges become particularly pronounced during physical education (PE) classes, where cooperative interaction and communication are essential components of participation and success.

The purpose of this study was to identify and substantiate effective pedagogical conditions, tools, and methods for supporting the social integration of 9–10-year-old students with ASD within inclusive PE lessons. To assess changes in the level of social interaction and communicative behavior, an adapted version of the Social Responsiveness Scale (SRS-2) was employed, specifically designed for use by physical education teachers.

The intervention program included structured physical activities, the use of visual supports and alternative communication systems (such as PECS and visual instruction cards), as well as exercises in pairs and small groups aimed at promoting cooperative behavior. Lessons were designed with clear routines, consistent cues, and predictable environments to reduce anxiety and enhance student engagement.

The results of the study indicated a noticeable improvement in students’ social motivation, communicative abilities, and interpersonal interactions. The application of the structured methodology contributed to the creation of a supportive and inclusive learning environment that facilitated the active participation of children with ASD in PE classes. These findings underscore the importance of using specialized teaching strategies that accommodate the specific needs of children with ASD and promote their successful inclusion in school life.

References

Колупаєва АА. Інклюзивна освіта як трансформаційна стратегія сучасної освітньої політики. Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами. 2010;(7):11–9.

Колупаєва А.А, Таранченко О.М. Навчання дітей з особливими освітніми потребами в інклюзивному середовищі. Харків: 2019. 304 с.

Боднар І, Хамаде А. Вплив авторської програми фізичного виховання на показники фізичної підготовленості школярів з аутизмом. Науковий часопис Нац. пед. ун-ту імені М.П. Драгоманова. Серія 15, Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт). 2021;6К(135)21:34–7.

Кізенко О.М. Фізичне виховання учнів з особливими потребами. Соціальний педагог. 2017;(3):57–9.

Скрипник Т.В, Ковбасюк О.В. Уроки фізичної культури для дітей з аутизмом. Фізичне виховання в рідній школі. 2014;(3):18–20.

Courchesne V, Meilleur A-AS, Poulin-Lord M-P, Dawson M, Soulières I. Autistic children at risk of being underestimated: school-based pilot study of a strength-informed assessment. Mol Autism. 2015;6(1):1–10.

Соловей А, Ярошик М, Данилевич М. Особливості інклюзивного фізичного виховання учнів з розладами аутичного спектра. Phys Cult Sport: Sci Perspect. 2025;1(1):371–8. https://doi.org/10.31891/pcs.2025.1(1).50

Соловей А, Чепіжак Д. Готовність фахівців з фізичного виховання до роботи в умовах інклюзивного навчання в закладах загальної середньої освіти. Перспективи, проблеми та наявні здобутки розвитку фізичної культури і спорту в Україні. IV Всеукраїнська інтернет-конференція “COLOR OF SCIENCE”. Вінниця; 2021. p. 407–10.

Дячкіна Х, Соловей А. До проблеми залучення дітей з розладами аутичного спектра до уроків фізичної культури в умовах інклюзивного навчання. Collection of scientific papers «SCIENTIA». 2023 Mar 10;Valencia, Spain. p. 234–5.

Published

2025-05-25