СОЦІАЛЬНА ІНТЕГРАЦІЯ УЧНІВ З РОЗЛАДАМИ АУТИЧНОГО СПЕКТРА НА УРОКАХ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ В УМОВАХ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Алла Соловей Львівський державний університет фізичної культури ім. І. Боберського https://orcid.org/0000-0001-7247-2320
  • Мирослава Данилевич Львівський державний університет фізичної культури ім. І. Боберського https://orcid.org/0000-0002-1285-392X
  • Марта Ярошик Львівський державний університет фізичної культури ім. І. Боберського https://orcid.org/0000-0003-2531-6856
  • Наталія Стефанишин Львівський державний університет фізичної культури ім. І. Боберського https://orcid.org/0000-0002-7174-5582

DOI:

https://doi.org/10.15330/fcult.44.85-91

Ключові слова:

інклюзивна освіта, фізичне виховання, соціалізація, учні з розладами аутичного спектра

Анотація

У контексті модернізації освіти та впровадження принципів інклюзії важливого значення набуває проблема  соціалізації учнів з розладами аутичного спектра. Розлади аутичного спектра характеризуються порушеннями у сфері соціальної взаємодії, обмеженою здатністю до спонтанного спілкування та труднощами у встановленні контактів із учасниками освітнього процесу. Метою дослідження було визначити ефективні педагогічні умови, засоби й методи соціальної інтеграції учнів 9–10 років з розладами аутичного спектра на уроках фізичної культури в умовах інклюзивного навчання. Методи: для оцінки рівня соціальної взаємодії та комунікативної поведінки учнів з розладами аутичного спектра (РАС) було використано адаптовану версію методики SRS-2 для вчителя фізичної культури.  В змісті занять використовували структуровані рухові активності, альтернативну комунікацію (PECS, візуальні інструкції), вправи в парах і групах. Результати показали покращення соціальної мотивації, комунікації та взаємодії учнів. Запропонована методика сприяє створенню підтримуючого освітнього середовища для дітей з особливими освітніми потребами.

Посилання

Колупаєва АА. Інклюзивна освіта як трансформаційна стратегія сучасної освітньої політики. Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами. 2010;(7):11–9.

Колупаєва А.А, Таранченко О.М. Навчання дітей з особливими освітніми потребами в інклюзивному середовищі. Харків: 2019. 304 с.

Боднар І, Хамаде А. Вплив авторської програми фізичного виховання на показники фізичної підготовленості школярів з аутизмом. Науковий часопис Нац. пед. ун-ту імені М.П. Драгоманова. Серія 15, Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт). 2021;6К(135)21:34–7.

Кізенко О.М. Фізичне виховання учнів з особливими потребами. Соціальний педагог. 2017;(3):57–9.

Скрипник Т.В, Ковбасюк О.В. Уроки фізичної культури для дітей з аутизмом. Фізичне виховання в рідній школі. 2014;(3):18–20.

Courchesne V, Meilleur A-AS, Poulin-Lord M-P, Dawson M, Soulières I. Autistic children at risk of being underestimated: school-based pilot study of a strength-informed assessment. Mol Autism. 2015;6(1):1–10.

Соловей А, Ярошик М, Данилевич М. Особливості інклюзивного фізичного виховання учнів з розладами аутичного спектра. Phys Cult Sport: Sci Perspect. 2025;1(1):371–8. https://doi.org/10.31891/pcs.2025.1(1).50

Соловей А, Чепіжак Д. Готовність фахівців з фізичного виховання до роботи в умовах інклюзивного навчання в закладах загальної середньої освіти. Перспективи, проблеми та наявні здобутки розвитку фізичної культури і спорту в Україні. IV Всеукраїнська інтернет-конференція “COLOR OF SCIENCE”. Вінниця; 2021. p. 407–10.

Дячкіна Х, Соловей А. До проблеми залучення дітей з розладами аутичного спектра до уроків фізичної культури в умовах інклюзивного навчання. Collection of scientific papers «SCIENTIA». 2023 Mar 10;Valencia, Spain. p. 234–5.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-25