ІГРИ НА ВОДІ ЯК ЗАСІБ РОЗВИТКУ КОМУНІКАТИВНИХ НАВИЧОК ДІТЕЙ СЕРЕДНЬОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ
DOI:
https://doi.org/10.15330/fcult.44.70-75Ключові слова:
комунікативні навички, ігри на воді, фізичне виховання, соціометрія, згуртованість колективу, соціальна ізоляція, педагогічний експеримент.Анотація
Резюме. Метою дослідження було підвищення рівня розвитку комунікативних навичок дітей середнього шкільного віку за допомогою авторської програми із застосуванням ігор на воді. Було проведено педагогічний експеримент за участю 47 учнів (експериментальна група (ЕГ) — 24 учні, контрольна група (КГ) — 23 учні), який тривав протягом навчального року. Матеріал і методи дослідження: у дослідженні використовувалися соціометричні методи Дж. Морено, зокрема оцінювання показників рівня сприятливих взаємин (РСВ), індексу групової згуртованості (ІГЗ) та індексу ізоляції. Отримані результати свідчать про позитивний вплив ігор на воді на формування комунікативних навичок учнів ЕГ. Зокрема, відбулось зростання високого показника РСВ з 25±0,86% до 45±0,62% (t=4,82; р<0,001), середнього показника – з 40±0,91% до 35%±0,32% (t=2,82; р<0,05), низького – з 35±0,46% до 20%±0,54% (t=4,12; р<0,001), ІГЗ підвищився з 0,38±0,03 ум.од. до 0,62±0,06 ум.од. (t=2,314; p<0,05), а індекс ізоляції зменшився з 0,32±0,03 ум.од. до 0,18±0,01 ум.од. (t=2,314; p<0,05). У КГ статистично значущих змін не зафіксовано. Висновки: отримані дані вказують на ефективність запропонованої програми, що сприяє розвитку комунікативної згуртованості та зниженню соціальної ізоляції в учнівських колективах.
Посилання
Барбашова І, Ярощук Л. Формування особистості в освітньому процесі: теорія і практика. Мелітополь: Видавничий будинок Мелітопольської міської друкарні; 2022. 223 с.
Бужина ІВ, Дікалова ОО, Гричик ДВ. Використання ігрового методу при початковому навчанні плаванню. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Сер.: Педагогічні науки. Фізичне виховання та спорт. 2013;112(3):105-7.
Гузар В. Спортивні і рухливі ігри на воді. Спортивні ігри. 2024;(1(11)):4–15.
Мазін В.М., Оржицький Р.Л. Формування навичок соціальної взаємодії у процесі фізичного виховання в закладах загальної середньої освіти. URL: https://eir.zp.edu.ua/server/api/core/bitstreams/924e7f17-a5d3-4d7f-acb0-1d962c3318d8/content
Руденко ВМ. Математична статистика: підручник. Київ: Центр учбової літератури; 2012. 304 с.
Сороколіт Н. Можливість упровадження громадянських та соціальних компетентностей у фізичному вихованні. Фізична культура і спорт: досвід та перспективи: матер. 3-ої Міжнар. наук.-практ.конференції; Чернівці, 2021. с. 129–132.
Чудаєва НВ, Шулдик ГО. Соціометрія як метод дослідження міжособистісних стосунків: Методичні рекомендації для студентів педагогічних вузів. Умань: ПП Жовтий; 2013. 38 с.
Шейко Л. Спортивні та рухливі ігри на воді як засіб розвитку фізичних якостей дітей молодшого шкільного віку. Спортивні ігри. 2023;(1(23)):68–75.
Bodnar I, Petryshyn Y, Solovei A, Rymar O, Lapychak I, Shevtsiv U, Ripak M, Yaroshyk M, Sorokolit N. Health complaints and well-being complaints among secondary school children. Journal of physical education and sport. 2016;16(3):905–9. DOI: https://doi.org/10.7752/jpes.2016.03142 .
Bodnarchuk O, Rymar O, Solovey A. Interaction of school and family in physical education of first grade pupils. Journal of physical education and sport. 2018;18(2):1092–8. DOI: https://doi.org/10.7752/jpes.2018.s2163 .
Rymar O, Solovey A, Sorokolit N, Shevtsiv U, Matviiv V. Tools for children fitness in the physical education of primary school pupils. Society. Integration. Education : proceedings of the International Scientific Conference; 2020 May 22nd -23th; Rēzekne, Latvia. Rēzekne: 2020. Vol. 3. p. 540-51.
Rymar O, Sorokolit N, Solovey A, Yaroshyk M, Khanikiants O. The Effectiveness of Zumba Kids Implementation Into Physical Education of Elementary School Pupils. Society. Integration. Education. Proceedings of the International Scientific Conference. 2021;(II):548–57. DOI: https://doi.org/10.17770/sie2021vol2.6187 .