Текст як гра: сучасні стратегії роботи з художнім текстом у підготовці майбутніх вчителів (на матеріалі казок Л. Френка Баума “Американські казки”)
DOI:
https://doi.org/10.15330/jpnu.8.1.155-164Ключові слова:
художній текст, стратегія, літературна казка, американська казка, робота з текстом, інтерпретація творуАнотація
Стаття присвячена сучасним стратегіям роботи з художнім текстом у процесі підготовки майбутніх учителів, а саме застосуванню їх під час роботи з казками. Запропоновані стратегії дозволяють відійти від традиційного аналізу тексту, запропонувати цікаві інтерпретації, а також зосередитись реципієнту на деталях. Текст оживає, коли отримує нові інтерпретації, а візуальне оформлення доповнює вербальний зміст. Такі стратегії сприяють підвищенню читацької активності та уважності. Також такий аналіз тестів допомагає розкрити та розвинути аналітичний та творчий потенціал студентів: тлумачити художні тексти, створювати постери, а згодом лепбуки та скрапбуки, що допомагають зацікавити вже маленького читача і стануть у нагоді в подальшій педагогічній діяльності. Прикладом такої роботи з твором є робота з казками Л. Ф. Баума “Американські казки”. Ці казки - оригінальне явище американської літератури для дітей, і вони дають чимало простору для різноманітних інтерпретацій. Ці твори яскраві, цікаві та смішні, а відтак текстовий матеріал дозволяє гру з текстом, деталями, персонажами. Звісно, така гра неможлива без уважного читання та розуміння основних ідей тексту. Автори дослідження рекомендують такі методи роботи з текстами як каліграми, піраміда героя, відображення розуму, шість мислячих капелюхів Е. Боно тощо. У результаті такої роботи з художніми текстами, студенти починають уважніше читати твори, звертати увагу на деталі та краще запам'ятовувати певні епізоди. Практично доведено успішність застосування таких стратегій у роботі з літературними творами. Таким чином, формуються такі навички, як уважне читання, творче мислення, критичне мислення, здатність відкрито висловлювати думки щодо прочитаного, а також зникає страх неправильної інтерпретації текстів, адже гра текстом дозволяє безмежну кількість інтерпретацій.