Реалізація трансдисциплінарного підходу в процесі формування комунікативно-стратегічної компетентності майбутніх учителів початкової школи

Автор(и)

  • Марія Оліяр Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника
  • Катерина Фомін Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника

DOI:

https://doi.org/10.15330/jpnu.8.1.182-192

Ключові слова:

майбутній учитель початкової школи, педагогічний дискурс, комунікативна стратегія, комунікативна тактика, комунікативно-стратегічна компетентність, трансдисциплінарність, концептуальне поле комунікативних понять, трансдисциплінарна методика

Анотація

У статті обгрунтовано актуальність проблеми формування комунікативно-стратегічної компетентності майбутніх учителів початкової школи. Наголошено на важливості реалізації комунікативного підходу у фаховій підготовці студентів за умов реформування системи освіти відповідно до Концепції нової української школи. Автори статті підкреслюють специфіку педагогічнго дискурсу як стратегічно спланованого та спрямованого на реалізацію визначеної комунікативної мети. Висвітлено результати анкетування студентів-випускників спеціальності “Початкова освіта”, яке підтвердило необхідність розроблення спеціальної методики формування комунікативно-стратегічної компетентності майбутніх педагогів. Розкрито суть трансдисциплінарного підходу як основи означеної методики. Подано характеристику, засадничі положення та наскрізну мету методики. Обгрунтовано, що в умовах організації педагогічного дискурсу метою стає процес начальної роботи, способи і методи здобування знань та засвоєння вмінь у специфічному інтерсуб’єктному комунікативно-діалогічному просторі, створеному викладачем, до якого студент прилучається як рівноправний учасник комунікації в колі інших учасників зі спільним розумінням соціальної ситуації, специфіки майбутньої професії, фахової мови. Визначено комунікативні поняття навігаційного характеру та схарактеризовано концептуальні поля взаємопов’язаних комунікативних понять для забезпечення трансдисциплінарних зв’язків. Розкрито принципи реалізації запропонованої методики: відповідність змодельованого навчального процесу кінцевій меті підготовки майбутніх педагогів до роботи в умовах комунікативного середовища сучасної початкової школи; урахування специфіки майбутньої професійної діяльності студентів; урахування психологічних особливостей засвоєння майбутніми вчителями комунікативних знань та вмінь; оптимальне поєднання теоретичних знань та практичних умінь студентів; вибір найбільш ефективних форм, методів, технологій формування комунікативно-стратегічної компетентності.

##submission.downloads##

##submission.additionalFiles##

Опубліковано

2021-04-01

Як цитувати

[1]
Оліяр , М. і Фомін , К. 2021. Реалізація трансдисциплінарного підходу в процесі формування комунікативно-стратегічної компетентності майбутніх учителів початкової школи. Журнал Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника. 8, 1 (Квіт 2021), 182–192. DOI:https://doi.org/10.15330/jpnu.8.1.182-192.

Номер

Розділ

Педагогіка

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають