Філософсько-педагогічні рефлексії Лесі Українки

Автор(и)

  • Григорій Васянович Львівський державний університет безпеки життєдіяльності, Львів, Україна https://orcid.org/0000-0002-2346-193X
  • Вікторія Логвиненко Львівський державний університет безпеки життєдіяльності, Львів, Україна https://orcid.org/0000-0001-9273-1983
  • Алла Ревть Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, Дрогобич, Україна https://orcid.org/0000-0002-8006-6186

DOI:

https://doi.org/10.15330/jpnu.12.3.52-64

Ключові слова:

духовність, свобода, мислення, педагогічна рефлексія, рідне слово, ментальність

Анотація

Наукова новизна цього дослідження полягає в аналізі еволюції філософсько-педагогічних поглядів української поетеси Лесі Українки, що відображають зміну її світоглядних орієнтирів і морально-духовних ідеалів: від національно зосередженого до загальнолюдського бачення, від філантропічних мотивів до модерністського осмислення реальності; та актуалізації представлених ідей у контексті сучасних освітніх викликів. Дослідницькі пошуки авторів дозволяють констатувати, що у її працях домінують й утверджуються людські мрії про необхідність єдності краси природи і людини, гармонізації людських відносин на основі духовності і свободи. Значній кількості поетичних і прозових творів видатної мислительки притаманне некласичне мислення в аналізі буття рідного народу, історико-філософське усвідомлення його місця і ролі у загальнолюдському контексті. У такому розумінні рефлексії Лесі Українки набувають високого гуманістичного смислу, вони оповиті романтикою, значною мірою образною міфотворчістю (особливо яскраво це помітно у драматичному творі «Лісова пісня» та ін.). У дослідженні також презентовано суспільно-державницькі ідеї відомої громадської діячки, яка доводить, що національне і соціальне визволення можливе лише за умов рішучих дій найбільш свідомих верств народу. Обґрунтовано, що шлях свободи, незалежності є надто важким, суперечливим, довготривалим процесом, але саме він веде до утвердження самостійності, самобутності, державності. Зазначено, що філософські смисли Лесі Українки характеризуються душевно-духовними, морально-естетичними контекстами; при цьому ці контексти у своїй основі втілюються передусім у рідному слові, яке поетеса називає «вогнистим», бо воно запалює до добра, краси, істини чистих духом людей, що здатні випромінювати це світло. Доведено, що культурно-освітні, науково-педагогічні рефлексії Лесі Українки носять як дидактичний, так і виховний характер, в основу їх покладено «філософію серця», яку започаткував геніальний український філософ і педагог – Григорій Сковорода. З’ясовано, що спадщина Лесі Українки має наукову та культурну значущість, формуючи філософську та педагогічну традицію України.

##submission.downloads##

##submission.additionalFiles##

Опубліковано

2025-09-30

Як цитувати

[1]
Васянович, Г. et al. 2025. Філософсько-педагогічні рефлексії Лесі Українки. Журнал Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника. 12, 3 (Вер 2025), 52–64. DOI:https://doi.org/10.15330/jpnu.12.3.52-64.

Номер

Розділ

Педагогіка

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають