ФІЛОСОФІЯ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ І СПОРТУ

Автор(и)

  • Світлана Криштанович
  • Юрій Якімець

DOI:

https://doi.org/10.15330/obrii.60.1.17-21

Ключові слова:

філософія спорту, фізична культура, освітній процес, майбутні фахівці, професійна компетентність, етика, інновації, соціальна відповідальність

Анотація

У статті визначено філософські засади освітнього процесу підготовки майбутніх фахівців фізичної культури і спорту та доведено їхню вирішальну роль у становленні високопрофесійних і морально зрілих спеціалістів. Обґрунтовано, що спортивна сфера є багатовимірним феноменом, що охоплює не тільки фізичну підготовку, а й низку психологічних, культурних і соціальних чинників, тому вимагає комплексного підходу до професійної освіти. Встановлено, що ключові змістовні параметри (цілісність, етичність, інноваційність і соціальна відповідальність) задають напрям формування гармонійного й ефективного освітнього середовища, у якому студенти мають змогу розкрити свій потенціал і набути необхідних компетентностей. Охарактеризовано філософські парадигми (гуманістичну, екзистенціально-ціннісну та прагматичну), кожна з яких підкреслює різні аспекти взаємодії людини зі спортом, дозволяючи формувати індивідуальні траєкторії професійного зростання. Завдяки інтеграції цих філософських орієнтирів у сучасний освітній процес було доведено, що поєднання практичних і теоретичних компонентів сприяє цілісному розвитку фахівця. Це вможливлює глибоке осмислення моральних і етичних принципів, необхідність критичного ставлення до новітніх технологій, а також формує здатність відповідально впливати на соціальне середовище. Здобувачі освіти, котрі усвідомлюють суспільну місію спорту, розвивають не тільки фахову майстерність, а й лідерські та комунікативні навички, що відкривають шлях до усвідомленої та впевненої професійної діяльності. Крім того, наявність філософського підґрунтя допомагає майбутнім фахівцям орієнтуватися в умовах глобалізації, цифровізації та посилених вимог до особистісних якостей, створюючи інтегрований погляд на спортивну діяльність і її роль у житті суспільства. Таким чином, результати дослідження підтверджують важливість концептуального осмислення процесу підготовки фахівців фізичної культури і спорту та поглиблюють розуміння того, як філософія може стати фундаментом для формування конкурентоспроможних, духовно багатих і соціально відповідальних професіоналів.

Біографії авторів

Світлана Криштанович

доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри педагогіки та психології, Львівський державний університет фізичної культури імені Івана Боберського

Юрій Якімець

кандидат педагогічних наук,  старший викладач кафедри педагогіки та психології, Львівський державний університет фізичної культури  імені Івана Боберського

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-08-14

Номер

Розділ

Наукові статті