ФУНКЦІЇ ЕМОЦІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ В ДИСКУРСІ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ВЧИТЕЛЯ

Автор(и)

  • ТЕТЯНА КОРОІД

DOI:

https://doi.org/10.15330/obrii.60.1.69-75

Ключові слова:

: розвиток творчого потенціалу, емоційний інтелект вчителя, внутрішньоособистісний і міжособистісний інтелект, емоційна компетентність, компетентнісний підхід, досвід, ризики

Анотація

Проблематика статті стосується актуального питання емоційного інтелекту (ЕІ) у структурі творчого потенціалу (ТП) і основних компонентів  емоційної компетентності (ЕК)  вчителя щодо його конкурентоспроможності. Сьогодні увага науковців прикута до поняття «емоційна компетентність».  Вона є конститутивною складовою ЕІ і залежить від його сформованості й інтегральної властивості індивіда щодо використання здатності реалізації мети. Однак утвердження стану невизначеності, сумнівів, коливань щодо розмежування цих двох термінів (ЕІ і ЕК), їх дефініції привело до розгляду цієї теми. Розкрито структуру, сутність поняття ЕК,  її складові функції на основі вивчення й аналізу психолого-педагогічної літератури та узагальнення наукових підходів щодо управління розвитком творчого потенціалу вчителів (УРТПВ). Застосовано теоретичні методи дослідження (вивчення наукової літератури, аналіз, систематизація, конкретизація, порівняльний аналіз, узагальнення інформації); емпіричні (моделювання). Обґрунтовано основні теоретичні підходи до визначення творчого потенціалу, конкуренції,  ЕІ і місця ЕК у процесі професійного становлення індивіда. Викладено погляди зарубіжних і вітчизняних науковців щодо цих понять. Доведено, що підґрунтям ЕК є ЕІ.  Акцентовано увагу на виокремленні як самостійного терміна «емоційна компетентність» на основі опанування категорії «емоційний інтелект». ЕК окреслюється як здатність відчуття емоцій індивіда і є ключовим фактором успішності.   Зазначено, що рівень ЕК має вплив на творчу діяльність і професійне зростання.  Аналіз цієї проблеми встановлює її стрижневі функції щодо конкурентоспроможності вчителя.

Біографія автора

ТЕТЯНА КОРОІД

доктор філософії у галузі знань 01 Освіта/Педагогіка, Навчально-науковий інститут менеджменту та психології ДЗВО «Університет менеджменту освіти» НАПН України

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-08-14

Номер

Розділ

Наукові статті