ФУНКЦІЇ ЕМОЦІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ В ДИСКУРСІ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ВЧИТЕЛЯ
DOI:
https://doi.org/10.15330/obrii.60.1.69-75Ключові слова:
: розвиток творчого потенціалу, емоційний інтелект вчителя, внутрішньоособистісний і міжособистісний інтелект, емоційна компетентність, компетентнісний підхід, досвід, ризикиАнотація
Проблематика статті стосується актуального питання емоційного інтелекту (ЕІ) у структурі творчого потенціалу (ТП) і основних компонентів емоційної компетентності (ЕК) вчителя щодо його конкурентоспроможності. Сьогодні увага науковців прикута до поняття «емоційна компетентність». Вона є конститутивною складовою ЕІ і залежить від його сформованості й інтегральної властивості індивіда щодо використання здатності реалізації мети. Однак утвердження стану невизначеності, сумнівів, коливань щодо розмежування цих двох термінів (ЕІ і ЕК), їх дефініції привело до розгляду цієї теми. Розкрито структуру, сутність поняття ЕК, її складові функції на основі вивчення й аналізу психолого-педагогічної літератури та узагальнення наукових підходів щодо управління розвитком творчого потенціалу вчителів (УРТПВ). Застосовано теоретичні методи дослідження (вивчення наукової літератури, аналіз, систематизація, конкретизація, порівняльний аналіз, узагальнення інформації); емпіричні (моделювання). Обґрунтовано основні теоретичні підходи до визначення творчого потенціалу, конкуренції, ЕІ і місця ЕК у процесі професійного становлення індивіда. Викладено погляди зарубіжних і вітчизняних науковців щодо цих понять. Доведено, що підґрунтям ЕК є ЕІ. Акцентовано увагу на виокремленні як самостійного терміна «емоційна компетентність» на основі опанування категорії «емоційний інтелект». ЕК окреслюється як здатність відчуття емоцій індивіда і є ключовим фактором успішності. Зазначено, що рівень ЕК має вплив на творчу діяльність і професійне зростання. Аналіз цієї проблеми встановлює її стрижневі функції щодо конкурентоспроможності вчителя.