THE RELATIONSHIPS BETWEEN THE STRENGTH AND PSYCHOPHYSICAL QUALITIES OF ADOLESCENTS.

Authors

  • Tetyana Ruda Vasyl Stefanyk Precarpathian National University
  • Tetiana Mytskan Vasyl Stefanyk Precarpathian National University

DOI:

https://doi.org/10.15330/fcult.34.77-87

Keywords:

stress resistance, mental and physical qualities, adolescents

Abstract

The aim of the study is to establish the relationship between adolescent stress resistance and their
psychophysical qualities. Methods. The study involved 358 adolescents aged 14–16 years. In the course of the study, stress resistance was determined according to the method of N. Ryabchikova, anxiety according to J. Taylor, reactive and personal anxiety according to Ch. Spielberg, Y. Hanin. Testing physical fitness was
performed by using a battery of tests, namely: running at 60, 100, 1000, 1500, 2000, 3000 m, shuttle running 4 ×9 m, pulling on the crossbar, bending and extending hands in the emphasis lying, leaning the torso forward with sitting position. 129 women and 117 men took part in physical testing. Statystyka computer software was used for statistical data processing and Pearson method was used for correlation analysis. Results. Adolescents were found to be dominated by medium and high levels of stress resistance. At the same time, it was found that 0.28% of adolescents have a very high level of anxiety, 43.3% exceed the average level, and 25.42% have a high level. Assessment of neuro-mental stability by the method made it possible to establish that in most adolescents (56.42%) it is satisfactory. With respect to willpower, adolescents dominate the average of this mental quality. Thus, a close positive correlation was found between stress resistance and anxiety and neuro-psychic resistance, and it was found that adolescents’ overall fitness was correlated with their stress resistance. At the same time the greatest resistance to stress is shown by teenagers with high level of endurance development and coordination abilities. Conclusion. The main determinants of adolescent stress resistance are low levels of anxiety, neuro-psychic resistance, and the development of endurance and coordination abilities.
Keywords: stress resistance, mental and physical qualities, adolescents.

References

1. Абабков ВА. Перре М. Адаптация к стрессу. Основы теории, диагностики, терапии. СПб.: Речь, 2004.
166 c.
2. Александровский ЮА. Социально-стрессовые расстройства. Обозрение психиатрии и мед. психологии им. ВМ. Бехтерева. С.Петербург. 1992; 2: 3–12.
3. Бодров ВА. Психологический стресс: развитие и преодоление. М.: ПЕР СЭ, 2006. 528 c.
4. Брайт Д., Джонс Ф. Стресс. Теории, исследования, мифы. СПб.: Прайм-ЕВРОЗНАК, 2003. 352 c.
5. Бурлачук ЛФ., Морозов СМ. Словарь-справочник по психодиагностике. СПб.: Питер, 1999. 517 c.
6. Вассерман Л И., Абабков В А., Трифонова Е А. Совладание со стрессом: теория и психодиагностика.
СПб.: Речь, 2010.192 c.
7. Вереніч Н. Особливості тривожності сучасних підлітків. Підліток: як йому допомогти. К.; 2004: 60–65.
8. Вильямс К. Тренинг по управлению стрессом. М., 2002. 168 c.
9. Водопьянова НЕ. Психодиагностика стресса. СПб.: Питер, 2009. 336 c.
10. Гринберг Д. Управление стрессом. М., С.-Петербург, Н.-Новгород, Воронеж: ПИТЕР, 2002. 480 c.
11.Дикая ЛГ. Психическая саморегуляция функционального состояния человека (системно-деятельный
подход). М.: Ин-т психологии РАН, 2003. 318 c.
12. Исаев Д Н. Эмоциональный стресс. Психосоматические и соматопсихические расстройства у детей.
СПб.: Речь, 2005. 400 c.
13.Китаев-Смык ЛА. Психология стресса. М.: Наука 1983. 367 c.
14.Кон ИС. Психология ранней юности: Кн. для учителя. М.: Просвещение, 1989. 255 c.
15.Крайнюк ВМ. Психологія стресостійкості особистості: монографія. К.: Ніка-Центр.2007. 432 c.
16.Круцевич Т Ю. Управління фізичним станом підлітків в системі фізичного виховання [автореферат].
24.00.02. Нац. ун-т фіз. вих. і спорту України. Київ: 2000. 44 c.
17. Куликов Л В. Стресс и стрессоустойчивость личности. Теоретические и прикладные вопросы
психологии: Сб. статей. СПб., 1995; 1(1): 123-132.
18.Либин АВ., Либина АВ. Стили реагирования на стресс: психологическая защита или совладание со
сложными ситуациями. Стиль человека: психологический анализ. Спб.: Питер,1998:190-204.
19. Маклаков АГ. Общая психология. Спб.: Питер, 2005.583c.
20. Марищук ВЛ., Евдокимов В.И. Поведение и саморегуляция человека в условиях стресса. СПб.:
Издательский дом “Сентябрь”, 2001. 247 c.
21. Мозговой ВИ. Основные направления изучения стрессоустойчивости – стрессоуязвимости личности. Вісник Харківського університету.1999; 439; 1(2): 261–265.
22. Моросанова В И. Личностные аспекты саморегуляции произвольной активности человека. Психологич. журн. 2002; 23 (6): 16–25.
23. Носенко .Л., Аршава ІФ. Системний підхід до вивчення стійкості людини у світлі новітніх досліджень
емоцій і психічних станів. Зб. иаук. праць ін.-ту психології ім. Г.С. Костюка АПН України. 2006;
8 (5): 229–243.
24. Никифоров ГС. Психология здоровья. СПБ.: Питер, 2003. 607 c.
25. Рыбалко ЕФ. Возрастная и дифференциальная психология: учебное пособие. Л.: Изд-во Ленинград.
ун-та, 1990. 256 c.
26.Суворова ТІ. Система контролю фізичного стану дівчат 11–17 років у процесі фізичного виховання
[автореферат]. Львів: ЛДІФК, 2003. 20 c.
27. Судаков КВ. Индивидуальная устойчивость к эмоциональному стрессу. М., Горизонт, 1998. 267 c.
28. Тарабрина Н В. Практикум по психологии посттравматического стресса. СПб.: Питер, 2001. 156 c.
29. Тышкова М Л. Исследование устойчивости личности детей. Вопросы подростков в трудных ситуациях психологии, 1987;1: 27–33.
30. Фромм Э. Анатомия человеческой деструктивности. М.: Республика, 1994. 447 c.
31.Щербатих ЮВ. Психология стресса и методы коррекции. СПб.: Питер, 2006. 256 c.
32. Freedy J R., Hobfoll S E. Traumatic stress: An overview of the field Traumatic stress. From theory to
practice. New York: Plenum, 1995:3–28.
33. Lazarus R S. Toward Better Research on Stress and Coping. American Psychologist. 2000; 55: 665–673.
34. Lazarus, RS. DeLongis A. Psychological stress and the ping in aging American Psychologist. 1983; 38: 245–
254.
35. Perrez M. Stress and Coping with stress in the Family. Forschungsbericht. Psychologisches Institut.
Universitat Freiburg (Schweiz), 1994.
36. Selye H. Goldberger L., Breznitz S. History of the stress concept. Handbook of stress: Theoretical and
clinical aspects. NewYork, 1993: 7–17.
37. Tuomi K., Seitsamo J., Huuhtanen P. Stress management, aging, and diseas. Experimental Aging Research.
1999; 25(4): 353–358.

Published

2020-02-05

Issue

Section

Articles