КОНВЕРГЕНТНИЙ ВПЛИВ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ НА ЯКІСТЬ ЖИТТЯ СТУДЕНТІВ
DOI:
https://doi.org/10.15330/fcult.44.105-108Ключові слова:
Якість життя, фізична активність, студенти, спосіб життя, кореляційний аналізАнотація
Мета – виявити, теоретично обґрунтувати та експериментально перевірити роль фізичної культури в регулюванні якості життя студентів ЗВО. Матеріал і методи: Теоретичний аналіз та узагальнення даних, анкетування студентів гуманітарних спеціальностей Карпатського національного університету, експлораторний факторний аналіз (EFA), кластерний та кореляційний аналіз.
Результати: Студенти переважно самооцінюють власну «якість життя» на «добре» (49,3%) та «відмінно» (28,8%). Кластерний аналіз виділив 4 групи студентів: «Високоактивні», «Активні та задоволені», «Середній рівень» та «Пасивні». Факторний аналіз визначив три основні фактори: «Загальне благополуччя та здоров’я» (41,3%), «Навчально-медійна активність» (20,8%) та «Режим та харчування» (16,0%). Виявлено сильні позитивні кореляції: Якість життя ↔ Здоров’я (0,78) та Якість життя ↔ Задоволеність ФК (0,72)10.
Висновки. Якість життя студентів ЗВО тісно пов’язана з їхнім способом життя, а також самостійними і обов’язковими заняттями фізичною культурою.
Посилання
Оцінка якості життя в Україні на основі суб'єктивних показників добробуту [Assessment of quality of life in Ukraine on the basis of subjective indicators of well-being] : монографія / Елла Лібанова, Олександр Осауленко, Людмила Черенько. - Варшава : RS Global, 2020. - 359 с
Наливайко Н. В., Левків Л. В., Дух Т. І., Павлова Ю. О. (2022) Об’єктивні та суб’єктивні параметри фізичного та психологічного «Я», які пов’язані зі здоров’ям та фізичною активністю студентської молоді. Фізична культура, спорт та здоров’я нації. № 14. С. 149–159.
Amornsriwatanakul A, Lester L, Rosenberg M, Bull F. School policies and practices associated with Thai children’s overall and domain specific physical activity. PLoS ONE. 2021;16(1):e0245906. doi:10.1371/journal.pone.0245906.
Chaput JP, Willumsen J, Bull F, Chou R, Ekelund U, Firth J, et al. 2020 WHO guidelines on physical activity and sedentary behaviour for children and adolescents aged 5–17 years: Summary of the evidence. Int J Behav Nutr Phys Act. 2020;17:141. doi: 10.1186/s12966-020-01037-z.
Karimi M, Brazier J. Health, Health-Related Quality of Life, and Quality of Life: What is the Difference? Pharmacoeconomics. 2016 Jul;34(7):645–9. doi:10.1007/s40273-016-0389-9.
Alumran A. The effect of exercise on the quality of life in an academic environment. Scientific Reports. 2023;13(1):2454. Доступно на: https://www.nature.com/articles/s41598-023-29650-5.
Abrantes LCS, de Souza de Morais N, Gonçalves VSS, Ribeiro SAV, de Oliveira Sediyama CMN, do Carmo Castro Franceschini S, et al. Physical activity and quality of life among college students without comorbidities for cardiometabolic diseases: systematic review and meta-analysis. Quality of Life Research. 2022;31(7):1933–62. doi:10.1007/s11136-021-03035-5.
Цьось А, Бергєр Ю, Сабіров О. Рівень фізичної активності студентів вищих навчальних закладів. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві: зб. наук. пр. Східноєвроп. нац. ун-ту ім. Лесі Українки; 2015. С. 202–10. Доступно на: https://evnuir.vnu.edu.ua/bitstream/123456789/8341/1/%d0%a6%d1%8c%d0%be%d1%81%d1%8c..pdf.
Кожокар М, Петричук П. Подолання негативних наслідків стресу студентів в умовах воєнного стану засобами фізичної культури . PCS [інтернет]. 28, Березень 2024 [цит. за 17, Листопад 2025];1(1):188-93. доступний у: https://pcs.khmnu.edu.ua/index.php/pcs/article/view/182